Tuesday, August 18, 2009

Kenduri

15 aribulan lepas umah nenek aku ade wat kenduri arwah merangkap kenduri nak sambut bulan Ramadhan. Aku gerak balik kampung ari jumaat 14 aribulan tu. Aku amik halfday cuti ari jumaat tue. Aku bertolak kol 4 ptg rasenye. Segala perjalanan aku lancar smpai laa area2 Sedenak tu, tibe2 ujan tibe2 mencanak2 lebat turun.. Aku mmg xnmpak ape pon kat depan. Jarak penglihatan pon sgt2 laa terbatas. So aku drive dlm 50-60 (km/j) sampailah ke Hentian Machap. Kat situ Ujan dah reda sket. Mkn2 sket isi perut, buang segala ape yg patut then smbung perjalanan aku. Aku smpai umah nenek aku area kol 8 mlm and family aku adalah yg 1st smpi.. Pakcik n makcik yg lain still dlm perjalanan mahupon lom bergerak lansung.. Malam tu xde ape2 aktiviti.

So bgn pagi dgn x mandi tp smpt laa cuci muke ngan gosok gigi, aku follow pakcik aku g beli brg2 basah (ayam,daging etc.). Pastu g breakfast dulu, dpt gak aku mkn lontong yang dh lame aku nak cari. Tp cam haram telur mata dia rase cam telur tembelang. Hilang terus selera aku nak mkn. Pastu g amik makcik aku yg dok area2 ctu n terus balik.. Smpi2 jer umah keje dh menanti aku, potong ayam n daging. Huhu 10kg daging n 30 ekor ayam..Perghh masak aku. Tp xpe mak aku,adek aku ngan sowang makcik aku tolong. Oklaa tu kn..Pastu setup bara ngan tungku. Kitorg keturunan JAWA ni famous dgn nasi ambang so itulah menu kitorg. Mlm tu lepas maghrib majlis pon berjalan.. Sumenye lancar. Abes2 mjlis kene laa aku berkemas and mlm tu aku tdo awal sgt.

Bgn pg tu cam biasa laa, perut lapor cari sarapan. Pastu setelkan laa ape2 yg lom setel. Kemas2 beg sket... Area2 kol 1 tghari aku pon siap2 nk blk. Kol 1.30 kitorg gera blk. Perjalanan lancar cume area Kulai ade ujan lebat sket. Aku smpi umah kol 3 lbh and damn gile terus pengsan sat.

Ape yg menarik:
- Semua sedara mara ade time majlis tu. Dpt tau perkembangan diorang
- Dapat jumpe nenek kesayangan aku. huhuhu

Ape yg x menarik:
- 2 mlm aku tido beralaskan tikar n kusyen. Bantal jgn haraplaa aku bole dpt
- Sepanjang perjalan aku cume drive sekitar 100-110 km/j. Pergh tepu aku time drive ti. Kebiasaan 130-170 km/j.
- Duit byk abes..kehkehkeh

No comments:

Post a Comment